onsdag 5 augusti 2009

Skördefest

I söndags var maken och jag på skördefest i Svenstorp som ligger på Österlen i närheten av Ystad. Mycket folk, i fjol var där 7000 besökare. I år beräknade dom att det var ännu fler, när vi åkte därifrån vid 15 tiden så var fler folk på väg in.

De högg med lie och band kärvar, men det var inte det lättaste för säden var så kort, pga. stråförkortningen. I dag vill man inte ha så hög säd.
Tröskan var också på plats, intressant att se. Det var som att flytta sig 50 år tillbaka i tiden. Efter detta intog vi vår lunch som bestod av helstekt gris med potatissallad. Hade inte kön varit så lång för att äta äggakaga med med stekt fläsk hade vi valt det istället, men det blev bra ändå för det vi åt var mycket gott.
De visade också hör man hyvlade takspån till sticketaken. Det har jag aldrig sett tidigare.
Smeden har det varmt vid sitt städ, det gäller att hålla fyren vid liv. Tänk förr när smederna stod hela dagarna i denna värme och vilket oväsen det var också. Hörselskadorna var nog många och stora.
På hemvägen stannade vi till vid Övraby mölla. Även det mycket intressant, jag har aldrig varit inne i en sådan mölla som kallas Holländare. Vi gick ända upp i toppen och tittade ut genom fönstret, oj, vad vingarna är stora. Man får en helt annan uppfattning om storleken när man ser dom på så nära håll. Där tog vi vår eftermiddagsfika, sen bar det av hemåt. En mycket trevlig och givande dag fick vi. Men vi var ganska möra när vi kom hem, mycket traskande blev det under dagen.
Nu ska jag ge mig ut på en svamprunda.




Inga kommentarer: