söndag 11 april 2010

London 2010

Vi har varit några dagar i London, för att gå på museum och strosa runt på lite kända platser. När vi landat på Heatrow så tog vi tåget, som gick till Paddington där vi skulle bo på "Royal Eagle hotel". Vi var ganska trötta efter flygresan så vi tog igen oss en stund.

Efter det gick vi en promenad i Kensington och Hyde Park. Dom Japanska körsbärsträden hade slagit ut. Fortsatte sedan längs Oxford Street, åt en bit mat på en restaurang där de spelade arabisk musik. Maten var god och det var ju huvudsaken. Gick tillbaka till hotellet och tog en kopp te, sen var det läggdags.
Gatan vi bodde på var ganska trafikerad, men vi var inte störda av alla bussar och bilar. Så det gick bra att sova ändå.

Dagen efter bestämde vi oss för att gå till Brittish Museum, vi var där vid tiodraget. När vi gått där ungefär 30 minuter så utlöstes brandlarmet och hela byggnaden skulle utrymmas. Allt gick så smidigt och ingen panik utbröt.

Jisses med folk det var på gården när vi kom ut. Hur hade alla dessa människor fått plats därinne, tyckte inte det var någon trängsel inne i museet. Massor av vakter och poliser fanns på plats, som skötte det hela perfekt. En av vakterna tyckte vi kunde gå och ta en fika och komma tillbaka senare.
Vi gick till en pub och åt en "Shepherd pie" drack en öl till det. Gick tillbaka till Museet, då hade de precis börjat släppa in folk igen.

Där finns så mycket att titta på att man måste välja vad man vill se. Vi var inne på den egyptiska avdelningen och tittade bland annat på mumierna.

Gick bort till Covent Garden, där finns en Market place med en massa serveringar och affärer och mycket folk att titta på.

Där fanns även gatuartister som uppträdde, suveräna var de. Roligt när man bara kan stanna och beskåda allt.

Gör om detta om ni kan, han rörde inte vid marken med rygg eller hår. Vi stod och tittade på dom ganska länge. Vi besökte även Porträttgalleriet och National Galleri, mycket fina tavlor av många kända konstnärer , som tex. Picasso, Rembrant och Van Gogh.
Vi gick också ner till Themsen och tittade på Big Ben. Vi var ganska trötta i benen så vi tog en taxi tillbaka till hotellet. Vad vi gjode dom andra dagarna berättar jag en annan dag.