söndag 8 juni 2014

Pingsten

 Numera tycker jag pingsten inte är någon helg att fira, sen de slopade annandag pingst och ersatte den med 6 juni. Varför kunde man inte fira båda dagarna? Men hur som helst så firade vi Pingstafton lite med goda vänner, som kom och besökte oss på kvällen. När vi druckit våran Irish coffe, så gick vi en runda i hagarna.
Ett helt underbart väder hade vi, solen sken och näktergalen sjöng för oss. Vi hade verkligen en trevlig kväll, mycket prat och skratt. Tack för att ni ville komma till oss, Gittan och Staffan.
Idag började maken att hugga med lien i kärret, ogräset växer högt där nu. Det brukar huggas till midsommar, så nu var det tid. Jag var i hallonlandet och maken kommer och säger till mig att jag ska titta på några blommor som han tror är nattviol. Och visst var det så, massor till och med också, så nu får han lämna ett område ohugget, för nattviolen är fridlyst i hela Sverige. Det är en art av orkidéer, och doftar ljuvligt om nätterna. Vi har sett någon enstaka längs vägkanten förr om åren, men nu växer dom ymnigt här. Härligt.

2 kommentarer:

Paula i pörtet sa...

Hej, här frodas växtligheten också alldels på tok för mycket, man har ingen koll vad som gömmer sig i det höga gräset. Men, jag vill behålla blomstren över midsommar, sen får dom ansa och klippa, jag måste ju få mina sju sorters blommor, "ler"
Kram

Paula i pörtet sa...

Så härligt att hitta rariteter på ängarna. Här hittar jag orm och det gillas inte! Grannen har i sommar räknat in 10 ormmöten, inte klokt, o dom är också fridlysta! Inte är jag orolig för egen del förutom att jag tycker dom är ganska äckliga, men min lilla hund skulle kunna bli riktigt dålig av ett bett.
Kramen