söndag 2 november 2008

Pelle

Äntligen har vi fått tillbaka bredbandet, har varit utan det sedan i onsdags förutom ett par timmar på lördagen, men då hann jag inte skriva något inlägg.

Tänkte berätta att i onsdags var makens kusin och hans familj på besök, vi har inte setts på 26 år. Han flyttade utomlands för fyrtio år sedan och har bott i bland annat Egypten, Bangladesh och de sista åren i Pakistan. Det blev ett kärt återseende för alla parter.

Han träffade en pakistansk tjej och för att få gifta sig med henne, måste han fråga hennes far och bröder, men även konvertera till Muslim. Men som han säger är det bara på pappert.

Nu har familjen flyttat till Sverige och har tänkt bo här. Flickorna har alltid varit svenska medborgare, men kan ingen svenska. De har alltid pratat engelska hemma, de går nu på SFI och kan redan ganska mycket svenska fastän de kom hit så sent som i april månad.

Det spelas även in en dokumentär om dem, som ska heta "Systrarna Persson i främmande land". Filmarna har även varit i Pakistan och följt dem när de bröt upp från landet. Filmen beräknas vara färdig framåt sommaren och ska då visas i TV. Ska bli spännande att se.

I kväll har svåger och svägerska varit här på fika, trevligt. Tack för att ni vill hälsa på oss. Svägerskan hade gjort vårrullar i dag så hon hade smakprov med sig, och dom var goda vill jag lova. Nästa gång hon ska göra sådana ska jag få vara med och se på.
Nu är det snart läggdags, så ha en god natt alla.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har minsann varit här och kollat då och då och funderat över bloggpausen.

Så spännande med släktningarna från Pakistan. Du måste påminna närmare om när det där programmet med dem kommer i TV.

Kram Ingrid

Synnøve. sa...

Härligt att få besök efter så många år.
Hoppas de kommer trivas hos er nu när de bestämt sig för att flytta hit.
Har inte varit hos dig på besök på en stund. Har haft besök här en vecka så det har blivit lite bloggtid.
Men nu är jag i full fart igen.
Ha det nu så gott med familjen.
Kramen Synne.

Anonym sa...

Välkommen tillbaka!
Och vilken underbar berättelse du skriver idag! Skall verkligen bli kul att se programet.
Spännande med annan matkultur oxå!

Kramen

Anonym sa...

en du, va spännande! Jag tycker det är oerhört intressant med människor som går sin egen väg, av olika anledningar, som vågar flytta bopålarna till fjärran länder. Att detta ska bli film är ju jätteskoj. Hoppas du påminner mig när det närmar sig! Kommer de att bo i närheten av er? Tänk vilken omställning det ska bli för hans fru och även barnen!
Ha det nu så gott, nu vet jag varför du varit tyst ett tag, "ler"
Kramen

Anonym sa...

Låter kul det där att få vara med och göra riktiga vårrullar....det skulle jag oxå vilja göra :)
Så darrig man blir när nätet lägger av....abstinens så det tjoar om det....
Kram
Margaretha

Anonym sa...

Vad spännande att se filmen på tv sen.
Jag är så imponerad av människor som vågar!
Påminn oss gärna när det närmar sig, minnet sviker så lätt