söndag 18 maj 2014

En vanlig söndag.

 Idag kom det ena barnbarnet med sin pappa hit, för att provköra sin nyinköpta motorcykel. Han lyste med hela ansiktet när den rullades av släpet, för att startas. Hade det bara varit lite mer bensin i tanken, så hade det blivit  fler rundor på skogsvägarna här. Det är till makens stora glädje att det är ett av barnbarnen som är mc och motor-intresserad, för våran son är det inte. Men han har ju en son i sin tur, så vi hoppas det också blir en mc-kille. Det började regna innan han slutat köra vid middagstid.
 Sen regna det konstant till vid 17 snåret, då hade vi fått 19 mm. Vi kände för att gå ut en liten sväng, och gick upp till makens födelsehem ( Stora Slätteke) På bilden står han utanför den dåvarande tvättstugan och tittar in. Det är en så lugn och rofylld plats, hade inte huset varit i så dåligt skick, skulle jag mycket väl kunna tänka mig att bo där.
 En av ekarna som stod längs vägkanten dit, har dött och ramlat. Maken berätta att den var inte stor när han växte upp, men nu har den gått åt förgängelsen. Vi ska köra dit med släpet över kohagarna och hämta hem den, och ha det som ved. Ska värma mig till vintern.
Mandelblommorna står nu i full blom, så en bukett fick följa med oss hem. Nu får vi hoppas att vädret blir lite bättre imorgon, så vi kan sitta ute o fika.

1 kommentar:

Paula i pörtet sa...

Vet du, när jag var ung körde jag också motorcykel, sen fick jag barn och då tog det roliga slut...
Kanske skulle man återuppta hojåkning? Men jag är nog för feg nu, det räcker med en vanlig cykel att trampa på.
Kram