söndag 25 maj 2008

Göteborg 2

Nu har vi kommit hem från ett varmt och soligt Göteborg. Hotellet vi bodde på ligger på Kungsportsavenyn, mycket folk på avenyn så gott som hela dygnet, nästan omöjligt att få en sittplats på någon restaurang.

Hade tänkt att besöka Trädgårdsföreningen med Palmhuset, men det var stängt för ombyggnad från tropiskt till medelhavsklimat. Det blev istället en fika i Haga, vilka fina gamla hus där finns. Efter det blev det en tur i Slottsskogen och Botaniska trädgården.

Storstaden i all ära, men jag trivs bäst hemma hos hönsen.


Men nu till resans huvudsyfte speedway på Ullevi. Riktigt spännande, de är så duktiga dessa förare - cykeln kommer ju på tvären i kurvorna. Jag förstår inte hur de kan, måste vara ansträngande för hela kroppen inte minst för armarna.

Banan var oerhört besvärlig med förädiska gropar i kurvorna, förarna var rejält besvikna på den. Dåligt med tanke på att de började anlägga den redan i november förra året.

Totalt var det 6 vurpor och det är alldeles för många med tanke på så duktiga förare. Ambulansen fick köra två förare till sjukhuset, men som tur var utan några större skador. Vann till slut gjorde Rune Holta som tävlar för Polen, tvåa kom Fredrik Lindgren från Sverige.

Nästa VM-deltävling som jag kommer att se blir i Målilla i augusti i år. Då följer dotter2 mjölgumpa och hennes sambo med oss. Längtar redan.

5 kommentarer:

Lena sa...

Lyckans ost! KRAMEN!

Anonym sa...

Speedway är en kul sport att titta på, men jag har inte riktigt förstått om ni har något "egenintresse" i tävlingarna? Eller är det bara en favoritsport?
Jag tycker åkarna borde få jätteont i ena sidan av kroppen, eftersom rörelseschemat i kurvorna är så ensidigt...men dom är ju inte femti bast, bara nästan, hihi

MammaMia sa...

Synd att vi inte hann träffas när ni ändå var här i Götet : ) Vi får väl hoppas att ni inte är avskräckta och kanske kommer upp fler gånger! Finns mycket mer att se. Tänk att jag aldrig under mina 18 år varit i Botaniskan.
Förstår att ni njuter hemma - ni har ert lilla paradis! Kram, mia

**MY LIFE** sa...

Hej hittade hit via magalös
Speedway är kanonkul. ÄVEN om *mitt* lag ligger allra sist. Det har gått urkasst för dom (Smederna)
Blev lite nyfiken på namnet på din blogg.. Finns det ngn förklaring till namnet? Jag fastnade ju för första delen Hönsa Jag bodde i en by som heter Hönsa när jag var liten.
Nu ska jag kika vidare. Du har en bra blogg :)
Ha det fint i helgen
Xena

Celia sa...

hej! vilka snygga blommer.
Jag vill åkså till jöteborg fast vi ska till stokolm så man böhöver inte ligga vaken i natt och sura.




KRAMEN