fredag 5 december 2008

Vintern som försvann

Så här såg det ut hos mig när jag vaknade i går morse, senare på dagen sken solen en stund. Men idag har all snö försvunnit, tycker den kunde legat kvar lite längre. Det blir så mycket ljusare med snölandskap. Grått och trist är det idag och en sådan dimma att man inte kan se över ängarna.

Igår så bakade jag skurna pepparkakor, gitter inte stå och kavla ut dom det tar en så lång tid och ont i magmusklerna får man. På förmiddagen var jag och handlade inför helgen, inte för att vi ska ha någon främmande hit utan endast till oss själva.

Denna förmiddag har jag stekt köttbullar på 3 kg malen blandfärs, och nu ligger dom i frysen. Det blev 132 stycken, gott att ha till jul.

Nu blir det skållning av mandel till Mandelmusslor, får se till att räkna rätt när jag dubblar satsen. En gång räknade jag fel och då blev degen jättestor, så när grannfrun kom in så undrade hon om jag bakade matbröd. Hon gick in och hämtade sina formar och hjälpte mig att trycka ut dom, det blev musslor till henne också, även min mor fick av kakorna. Jag kommer inte ihåg hur många det blev, men många var det.
Önskar alla en trevlig helg.

7 kommentarer:

Moster Mjölgumpa sa...

Mandelmusslor kan man väl aldrig få för mycket av.

Anonym sa...

Himmel va duktig du är....
Så mycket nyttit du fått gjort.
Jag har visserligen i dag köpt den första julklappen men annars tycker jag att jag bara slarvar bort tiden..hummm....måste bättra mig.
Kram
Margaretha

Anonym sa...

Hoppas det gick bra med baket. Det är knepigt det där när man räknar fel. Jag har ett stort recept på kavlade chokladbröd, det blir jättemånga och en gång skulle min syrra baka dem och dubblade satsen. Hon fick stå och kavla en hel natt innan hon var färdig.

Ha en riktigt fin adventshelg!
Kram Ingrid

Anonym sa...

Jag har gjort två sorters kakor till jul. Nästa vecka ska det bakas lussekatter, sedan är mitt julbak klart!

Jag log när jag läste om mandelmusslorna, såg framför mig vilket pyssel ni måste ha haft!

Anonym sa...

Ja du den bara kom o gick igen. Mörkt grätt o trist o en massa regn!

Kramen

Synnøve. sa...

Mandelmusslor som är så gott....
Skurna pepparkakor har jag aldrig gjort.
Är det samma deg som till vanliga?
Har stekt köttbullar och fixat revbensspjällen så det är klart nu.
Ser fram mot julen.
Hopas du får mera snö nu då.
Kram Synne.

Lena sa...

Det blir inga mandelmusslor hos oss i år. KRAMEN!