måndag 21 april 2008

Tyskland

I går söndag åkte jag och svägerskan på shoppingresa till Tyskland, med Bromölla buss. Bussen hämtade upp oss i Kristianstad klockan 05.50. Då var det redan ett antal passagerare som bl.a gått på i Karlskrona. En passagerare skulle gå på i Malmö, men det missade jag - hade somnat.

Vi åkte över Öresundsbron och när vi kom till Karlslunde blev det en paus på 30 min. Svägerskan och jag hade fika med oss, smörgåsar bestående av grovt bröd och stekt ägg, därtill kaffe och te. Det smakade bra. Sen gick färden vidare till Rödeby och färja över till Puttgarden. Där blev det en andra fika, med kaffe och danskt wienerbröd för min del. Svägerskan slog till med en dansk frukost bestående av en starköl och en jägermeister.

Vid 11.30 var vi framme i Puttgarden och där var det bara att shoppa loss. I min vagn var det 192 starköl, 10 liter starksprit och 9 liter vin plus lite godis. Då hade jag handlat mina 75 kg, som varje passagerare får ta med sig på bussen. Tror nog jag hade lite överlast.

På färjan hem åt vi middag, som var snitsel med pommes frites och dricka därtill. Det var jättebra att åka en söndag, med inte så mycket trafik på vägarna. Ibland kan det vara så långa bilköer till och från Köpenhamn. Det var inte heller så mycket folk på Border Shoppen, kan mycket väl tänka mig att åka en söndag nästa gång också.

Klockan 19.05 svängde jag in på gården hemma, men vi väntade med att lasta ut ölen till i dag. Jag var ganska trött när jag kommit hem.

Låter trevligt. Jag fick äran att följa med vårt "vanliga" gäng en gång, men det var på tok för stressigt för mig. Er resa däremot gick ju i maklig takt. Så tycker jag man borde göra! Ha det så bra!

Lena sa...

Snart dags för mig att åka ner och proviantera för festen jag ska ha i sommar. Det blir till samma ställe. KRAMEN!

Synnøve. sa...

2 liter öl (om vi handlar annat på kvoten) 1 liter starksprit och 2 liter vin.
Kvoten in här hehe....
Tror jag gör ett besök hos dig. Sen får vi fixa depå någonstans.
Låter ialla fall som ni hade en fin söndagsresa.
Kram vännen.
Synne :D

Trevlig resa!
Jag har bokat in mig på en liknande resa i slutet av maj. Jag tror att vi bara kommer att stanna vid Bordershopen, fast jag skulle gärna vilja åka till Burg.
Bra att bunkra upp inför sommaren och hösten!
Jag köper ingen öl dock, kanske bara några burkar, det blir nog mest vin och lite starkvaror.

christel sa...

Va härligt, själv drar jag och mannen på fredag. Vi tar Kotten och sticker över helgen. Ska shoppa loss men också ha en mysig helg. :)

Vilken utflykt...
Har själv aldrig gjort en sådan proviantresa (kanske skulle vara värt resan..!)
Men färjan Puttgarden Rödeby har jag åkt med rätt många gånger. Var en flitig tågluffare under många år och den lilla båtresan var snabbaste vägen ner på kontinenten. Men missade aldrig ett trevligt Köpenhamnstopp, innan övriga Europa hägrade...
Tysk öl är inte dumt :-)

Det har helt klart sina nackdelar med att bo mitt i landet....